Leerzame ontmoetingen: Terugblik op het bezoekvouchers-project


Met het bezoekvouchers-project gingen scholen op bezoek bij een pilotschool om informatie en ervaringen te delen over het praktijkgerichte programma. Platform TL organiseerde de bezoeken en blikt terug op een geslaagd project.

Meer dan 350  scholen zijn op deze wijze met elkaar in gesprek gegaan.  Naast het uitwisselen van informatie over het praktijkgerichte programma werd ook de toegevoegde waarde voor de leerlingen belicht. De leerlingen doen kennis op, leren zichzelf kennen en uiteindelijk verlaten ze goed voorbereid het funderend onderwijs op weg naar hun plek in de maatschappij.

Een kleine greep uit de evaluaties van de scholen die op bezoek gingen:

  • Handig om te weten dat je niet alles van te voren dicht moet timmeren
  • Mooi om te zien dat het ook met grote groepen leerlingen lukt om buitenschoolse opdrachten uit te voeren
  • Het praktijkgerichte programma T&T is echt anders dan techniek GL
  • Het praktijkgerichte programma is een vak voor een team van docenten

En de indrukken van de bezochte pilotscholen:

  • Wees onderscheidend (of anders gezegd aanvullend) ten opzichte van andere scholen
  • Denk goed na over de wijze waarop je bedrijven aan je school wilt verbinden
  • Werk met een team van docenten vanuit verschillende vakgroepen
  • Neem de tijd voor een goede voorbereiding
  • Zoek contact met bedrijvenkringen, service clubs en dergelijke en stel je school open voor die bedrijven
  • Laat bedrijven meedenken over de wijze waarop zij een bijdrage aan het praktijkgerichte programma kunnen bieden
  • Begin op tijd, experimenteer met projecten, leer daarvan en ontwikkel verder
  • Begin klein, ook al ben je geen pilotschool, start met projecten

De algemene indruk van het project werd door een van de scholen als volgt beschreven: “De bezoekvoucher is een fijne manier om van elkaar te leren. Top dat er zo contact wordt gelegd en te zien hoe het echt werkt”.

In oktober was de vierde en laatste ronde van de bezoekvouchers. Scholen konden zich aanmelden en werden gekoppeld aan een pilotschool. Beide deelnemende scholen kregen een vergoeding van 500 euro voor hun inzet en tijd. Als tegenprestatie vulden ze een korte evaluatie in.